ارتباط خوابیدن بیش از حد در تعطیلات آخرهفته با چاقی و دیابت نوع 2

22 ژانویه 2015- یک تحقیق جدید نشان داد که بین خوابیدن زیاد در تعطیلات آخرهفته با خطرات سلامت از جمله چاقی و دیابت نوع 2 ارتباط وجود دارد.

نتایج این مطالعه که توسط محققان واحد ژنتیک پستانداران و شورای تحقیقات پزشکی انجام و در مجله obesityمنتشرشد، نشان می­دهد که داشتن الگوی کاملا مختلفی از خواب در تعطیلات آخرهفته در مقایسه با روزهای عادی هفته که بنام جت لگ اجتماعی یا Social Jet lagشناخته می­شود، می­تواند برمتابولیسم تاثیرات زیانباری داشته باشد.

محققان قبلاً تصور می­کردند که اختلال مکرر در الگوی خواب دارای تأثیرات منفی بر ساعت بدن می­باشد و این اختلال موجب بروز اختلالات متابولیک و افزایش خطر ابتلا به چاقی و دیابت نوع 2 می­گردد.

این فرضیه ممکن است صحیح باشد زیرا بین جت لگ اجتماعی و شاخص­های متابولیکی خاص ارتباطی مشاهده می­شود که بر افزایش خطر بیماریهای مرتبط با چاقی نظیر دیابت نوع 2 دلالت دارد.

این تحقیق با بررسی اطلاعات بدست آمده از بیش از 800 نفر انجام گردید. محققان به اندازه­گیری قد، دور کمر و وزن افراد شرکت کننده پرداختند. سپس از این افراد خواسته شد به پرسشنامه­هایی درباره الگوی خواب خود پاسخ دهند. بررسی اطلاعات بدست آمده نشان داد افرادیکه تنها 2 ساعت در تعطیلات آخر هفته بیش از روزهای دیگر هفته می­خوابند معمولاً دارای شاخص توده بدنی بالاتری بوده، دارای احتمال بیشتری برای ابتلا به چاقی هستند و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در این افراد بیشتر است.

به گفته محققان، افراد نباید بر اساس نتایج این تحقیق خود را از خواب کافی در آخر هفته محروم  کنند. محرومیت از خواب با افسردگی، استرس و اضطراب در ارتباط است بهتر است برای تأمین ساعت کافی برای استراحت، زودتر به رختخواب بروند.

دکتر parsonsنویسنده ارشد این تحقیق می­گوید: تحقیقات ما یافته­های تحقیق قبلی درباره ارتباط افزایش شاخص توده بدنی در افرادی که دچار جت لگ اجتماعی بیشتری هستند را تایید می­کند اما این تحقیق اولین مطالعه­ای است که نشان می­دهد تفاوت در مدت زمان خواب نیز می­تواند خطر ابتلا به بیماریهای مرتبط با چاقی را افزایش دهد.

منبع:

http://www.diabetes.co.uk/news/2015/jan/sleeping-late-at-the-weekend-linked-to-obesity-and-type-2-diabetes-97385674.html